Det säger företrädare för miljöorganisationerna Seas At Risk (SAR) och Transport & Environment (T&E) när Kitack Lim, ny ledare för FN:s sjöfartsorgan IMO, möter EU-kommissionärer inom miljö och transport.

By Danny Cornelissen - http://www.portpictures.nl, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=562526
FOTO: Fraktfartyg, Danny Cornelissen – http://www.portpictures.nl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=562526

1,5/2°C-målet som överenskommits vid klimatmötet i Paris kommer att vara omöjligt att uppfylla om inte Europa och IMO inför åtgärder för att minska sjöfartens utsläpp, varnar SAR och T&E. Enligt en EU-studie kan sjöfarten komma att bli ansvariga för 17% av de globala CO2-utsläppen 2050 om den lämnas oreglerad. Utsläppen från sjöfarten, som inte togs upp vid klimatmötet i Paris, är elefanten i rummet och kan komma att äventyra andra sektorers ansträngningar – vilket gör det praktiskt taget omöjligt att hålla den globala uppvärmningen under 2°C, säger grupperna.

– Att sjöfarten måste ta sin beskärda del av utsläppsminskningen för att hålla den globala uppvärmningen under 2°C är inte förhandlingsbart efter Paris, säger John Maggs, chefsrådgivare vid SAR.

EU-parlamentets studie har tagit hänsyn till IMO:s egen forskning som funnit att sjöfartens utsläpp av växthusgaser har stigit 70% sedan 1990 och förväntas öka med upp till ytterligare 250% till 2050. Sjöfarten står idag för nästan 3% av de globala CO2-utsläppen.

I förra veckan enades man om utsläppsminskningsstandarder för flygfarten, som inte heller reglerades vid klimatmötet i Paris, men de utsläppsminskningarna har fått kritik för att inte vara tillräckliga.

HJÄLP TILL ATT MINSKA SJÖFARTEN GENOM ATT HANDLA NÄRPRODUCERAT

Fotnot: SAR och T&E är medlemmar i CSC, som har observatörsstatus inom IMO.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Dela: